איך להקים בית ספר ולהישאר בחיים

במסגרת הפרסומים לקראת כנס IDEC, צדה את עיני ההודעה הבאה:

האם אתם מדמיינים חינוך אחר? האם אתם חולמים להקים בי"ס שונה? בואו ללמוד איך לעשות את זה בעצמכם! במהלך IDEC – כנס החינוך הדמוקרטי הבין לאומי השנתי, תוכלו להצטרף למסלול המאיץ להקמת בתי"ס דמוקרטיים. נכיר הורים, מנהלים ואנשים שעשו את זה, נלמד על בתי"ס מכל העולם, נחלום על ביה"ס שלנו ונבנה תכנית עבודה להגשמת החלום. 

בי"ס משלי כבר אין לי צורך להקים, אבל קפצתי על ההזדמנות כדי להצטרף למפגש אחד ולדווח לכם על זה כאן בבלוג. בשעה הנקובה החלו להתקבץ אנשים על הדשא, רובם הורים מקבוצות שמנסות בימים אלו להקים בתי"ס דמוקרטיים שונים בארץ וגם כמה אורחים מחו"ל, ובמהלך השיחה נוספו עוד ועוד מאזינים למעגל.

הכט סיפר על תהליך ההקמה של בית הספר בחדרה ועל עוד הקמות שהיה מעורב בהן בארץ ובחו"ל. הנושא העיקרי של המפגש היה איך להתנהל נכון מול גופים ממסדיים כמו רשויות מקומיות וגופי פיקוח של משרד החינוך. המסר החד-משמעי שלו היה שיש לראות בגופים הללו שותפים ולא אויבים. בכל שיחה צריך לשמוע את מה שכן אישרו לכם ולא את מה שלא.

לדוגמה: אחד מהיזמים במעגל סיפר על פגישה עם הרשות המקומית באזורו, שבה ביקשו לאשר הקמת בי"ס דמוקרטי והסבירו שעל פי תפיסתם צריכות להיות שתי מורות בכל כיתה. הפקיד שישב אתם אמר שהוא מוכן לממן רק מורה אחת בכיתה. הנציגים התאכזבו והבינו שבעצם לא מאשרים להם להקים את ביה"ס שעליו חלמו.

אבל הכט עוצר אותו באמצע ואומר שהוא שומע כאן סיפור אחר לגמרי: אישרו לכם להקים בית ספר! אישרו! רק שאמרו לכם שהם לצערם יכולים לממן רק מורה אחת. עכשיו במקום לשבת ולהתלונן על מה שלא קיבלתם, צאו ותקימו בית ספר! ואז תחשבו: אוקיי, איך נממן את המורה הנוספת שאנחנו חושבים שצריכה להיות שם? אולי נזמין סבים וסבתות מהקהילה או פנסיונרים מהשכונה להתנדב? אולי נאפשר לילדים בוגרים ללמד ילדים צעירים? אולי נפתח את מערכת השעות באופן יצירתי ורב-גילי שיאפשר לנו להציע לימודים בקבוצות קטנות בסדר יום אחר מהמקובל? יש מיליון אפשרויות!

יותר מזה – ככל שיתנו לכם פחות תקציב ככה תצטרכו להיות יותר יצירתיים ותמצאו פתרונות חינוכיים טובים יותר. בפינלנד, הוא מספר, הקפיצה הגדולה בתחום החינוך קרתה כשהם נאלצו לערוך קיצוץ אדיר של 15% בתקציב הכולל. הם החליטו לצמצם באופן דרסטי את שדרת הפיקוח והעבירו את הסמכויות למנהלים ולמורים עצמם. מאותה נקודה התחילה הצמיחה המדהימה שלהם שבזכותה היום הם נחשבים למדינה המובילה בעולם בחדשנות ובהישגים כאחד, שכולם באים ללמוד ממנה.

בתגובה לדבריה של נציגה אחרת שסיפרה שהם מתכוונים להקים בית ספר במודל סאדברי, הקשה הכט: למה בעצם? סאדברי הוא בית ספר מדהים שמהווה השראה אדירה והיווה גורם מרכזי גם בהתפתחות שלו עצמו כשהקים את הדמוקרטי בחדרה לפני 30 שנה, אבל כיום יש מודלים הרבה יותר פורצי דרך בעולם. למה לבחור דווקא את המודל הזה? האם רק בגלל שיש ספר נגיש בעברית?

הכט עודד את כל חברי הקבוצה לעשות תחקיר מעמיק, לקרוא ולצאת לביקורים במקומות בעולם שבהם יש חדשנות חינוכית עכשווית, כמו למשל AltSchool בארה"ב שמשלב בין טכנולוגיה לחדשנות פדגוגית. יש כיום הורים שמקימים בתי"ס ללא מבנים (כל יום הילדים לומדים במקום אחר בעיר), או שמקימים בתי"ס קטנים של עד 50 תלמידים שזקוקים רק למבנה של בית רגיל וכמה בתי"ס קטנים כאלה משתפים פעולה זה עם זה.

ובכלל, הוא שואל: איך זה שהורים עדיין מוכנים לשלם לבתי"ס במקום לחשוב איך להקים בי"ס שיכניס כסף למשפחות! לדעתו צריך לא לפחד לקחת קצת מפה וקצת משם, וליצור משהו ייחודי שמתאים לקהילה שלכם. בתור התחלה אפשר להיעזר באתר HundrED שהקימה פינלנד, שמאגד בתוכו 100 יוזמות חינוכיות חדשניות מפינלנד עצמה ועוד 100 מכל העולם.

אם נחזור לעניין הבירוקרטי, הכט ממליץ לא לבוא בגישה שלילית לפגישות עם בעלי תפקידים. בסרטון שצילמתי הוא מסביר איך לעשות את זה נכון ולמה היזמים עצמם צריכים לקחת אחריות על ההבטחות שניתנו להם ולא לחכות שמישהו יעשה את העבודה בשבילם. עצה טובה לכל יזם, לא רק בתחום החינוך:

הכט מאמין שקבוצות הורים עם אג'נדה ברורה לגבי ביה"ס שהן רוצות להקים ימצאו אוזן קשבת, כי כיום ראשי עיריות מבינים שבי"ס דמוקרטי הוא תרומה חיובית לרשות שלהם (כפי שדיווחתי לייב מטקס הפתיחה של כנס חדרה הכריז ראש העיר על הקמת בי"ס דמוקרטי שלישי בעיר!), וגם משרד החינוך משתף פעולה. המהפכה בחינוך מתחילה בכל העולם מלמטה, מהשטח. הפוליטיקאים יצטרפו בהמשך. עוד גרגר חול ועוד גרגר, עוד בי"ס ייחודי ועוד אחד, עד שהמבנה הישן יתמוטט מעצמו. אבל מי שרוצה להצליח בתהליך צריך לעשות עבודה רצינית ולהכיר את החוקים יותר טוב מהפקידים עצמם, כדי לשלוט בחומר ולא להיבהל מכל אמירה שרירותית.

הצטרפו לעוקבים אחרי הבלוג או אחרי דף הפייסבוק שלי

 (בתמונה: יעקב הכט, אני וסוגטה מיטרה)

כתיבת תגובה