למידה היברידית: 7 מודלים מאתר BLU

הפוסט מדמיינים את ספטמבר הגיע במהירות שיא ליותר מ-48 אלף צפיות! זה הרבה מאוד לבלוג עצמאי שאני לא עושה לו שום קידום ממומן.

כנראה שמה שהצעתי לכם שם היה בדיוק מה שהרבה צוותי חינוך חיכו לו בדיוק בעת הזו: משהו קצר וקולע שמציע השראה והמלצות ולא כללים והוראות. אחרי שהעקרונות ברורים לנו, כל בית ספר יכול למצוא בעצמו את הדרך להפוך אותם למעשים.

ואכן, הגיעו אליי דיווחים ממקומות שונים בארץ על צוותים חינוכיים שלקחו את המאמר ויצאו ממנו לעבודה בקבוצות חשיבה, כדי לדמיין בעצמם את ספטמבר שלהם! זה מהמם 🙂

תרמה גם העובדה שהייתה בפוסט הנגשה בעברית למסמך מוצלח מאוד באנגלית. כי מתברר שגם אלו מבינינו שיודעים אנגלית היטב, תמיד שמחים לתמצות בעברית שחוסך זמן.

הפעם רציתי לאמל;ק לכם חלק מאתר בשם Blended Learning Universe, או בקיצור: BLU, שמציע שבעה מודלים לניהול למידה מעורבת.

חשוב להדגיש: למידה מעורבת (Blended), זו שהיום אוהבים לכנות אותה למידה היברידית, לא צריכה עתות סגר או חירום כדי לקרות. היא בהחלט יכולה לפעול גם בשגרה.

יותר מזה – אם נסגל לעצמנו את עקרונות הלמידה הזו, שמשלבת מפגשים פנים-אל-פנים עם לימוד מקוון, ושמה דגש על מעורבות ופעילות של התלמידים עצמם בלמידה, ייתכן שלא נרצה לשוב להרגלים מלפני Covid-19…

האתר מציע כאמור שבעה מודלים לארגון הלומדים בלמידה מעורבת. למעשה, מדובר בדרגות שונות של עצמאות מבחינת הלומדים:

באתר עצמו יש בכל מודל כזה הסבר קצר, וגם סרטון הדגמה מבית ספר שבו המודל פועל. חשוב להדגיש: זו לא תאוריה! הכול קורה על-אמת בשטח. ואחרי שתקראו את התקציר הזה בעברית, בהחלט מומלץ להיכנס לאתר ולצפות בסרטונים. אין כמו צפייה בתלמידים ובמורים ש"כבר עושים את זה", כדי לתת לנו מוטיבציה לנסות גם.

1. רוטציה בתחנות

מורות רבות מכירות את האופציה הזו: מכינים מראש 4-3 תחנות למידה, שלפחות אחת מהן כוללת למידה מקוונת באמצעים דיגיטליים. התלמידים בקבוצות עוברים בסבב בין התחנות, תומכ/ת הוראה מסתובב/ת ביניהם לעזרה, והמורה מפעיל/ה תחנה אחת.

השיטה מקובלת יותר בבתי ספר יסודיים, אבל אפשר להפעיל אותה גם בעל-יסודי וגם בלמידה מרחוק. ואם נעזרים בתלמידים עצמם, אפשר להסתדר גם בלי תומכי הוראה.

למשל, אפשר לעשות תחנה אחת שבה תלמידים לומדים בכיתה לבד או בזוגות עם מחשבים ואוזניות, תחנה שנייה שבה יש פעילות הכוללת יצירה ושיתוף פעולה (יכולה להתקיים גם בחצר, בחדר אומנות או במסדרון), ותחנה שלישית שבה משוחחים בקבוצה עם המורה על מה שלמדנו בתחנות האחרות, או לומדים ידע חדש.

2. רוטציית מעבדה

השיטה הזו דומה לקודמת, אבל במקום תחנת מחשבים בכיתה עצמה, השימוש במחשבים נעשה במעבדת המחשבים של בית הספר. גם במודל הזה התחנות נקבעות מראש על ידי המורה, והתלמידים מקבלים זמן מוגדר וקצוב שבו הם אמורים לעבור בין התחנות השונות. ההקניה נעשית על ידי המורה בכיתה, והתרגול בחדר המחשבים מלווה על ידי תומכ/ת הוראה (סטודנט/ית, סייע/ת, תלמיד/ה בוגר/ת).

3. רוטציה אישית

בשיטה הזו התלמידים מקבלים מעין פלייליסט אישי, בהתאם לצרכים הייחודיים של כל אחת ואחד. כך למשל לומדים ברשת Alt School בארצות הברית: אלגוריתם בונה לכל תלמיד/ה תוכנית אישית על פי ההתקדמות שלהם בכל תחום דעת. אבל אל תדאגו, אפשר לעשות את זה גם בלי אלגוריתם…

כלומר: התחנות עדיין קיימות כמו במודלים הקודמים, אבל לא כולם יבקרו בכל התחנות, ובוודאי שלא לאותם פרקי זמן. באותה משבצת, חלק מהתלמידים עשויים להימצא במפגש של הקניה ישירה עם מורה, חלק אחר בלמידה פרטנית בקבוצה קטנה, אחרים בעבודה עצמאית על פרויקט ועוד. במקביל יש כל הזמן משאבים ללמידה מקוונת שמשרתים את כל הנ"ל.

אגב – (הערה שלי), אם אתם חדשים בזה ורוצים שהתלמידים לא "ילכו לאיבוד", אפשר לארגן לכל אחד מהם "דף ניווט": מעין צ'ק ליסט שבו מסומנות כל התחנות והתלמידים יכולים לסמן לעצמם מה כבר ביצעו ויודעים מה עוד נשאר להם מתוך משימות היום/השבוע.

4. כיתה הפוכה

זהו מודל יחסית ידוע כבר לפחות עשור. בשיטה זו דברים שבדרך כלל נעשו בכיתה, ובעיקר הקניה של חומר חדש, נלמדים על ידי הילדים בבית (לרוב באמצעות סרטונים). ואילו דברים שבעבר היה נהוג להשאיר לשיעורי בית, כמו תרגול ועיבוד של מה שנלמד – נעשים בכיתה. זה תפס תאוצה עם הקמתה של קהאן אקדמי, והיום מורים רבים ואפילו בתי ספר שלמים בכל העולם נעזרים בשיטה הזו.

5. מודל גמיש

מודל זה מעט דומה לרוטציה האישית שתוארה לעיל, אבל כאן מדובר במצב שבו האוטונומיה של התלמידים גדולה יותר. מרבית הלמידה במודל זה מתקיימת באמצעים דיגיטליים, והמורים נמצאים במרחבים בית ספריים ומקוונים שונים כדי לתמוך בלמידה, המובלת באופן כמעט מוחלט על ידי הלומדים עצמם.

6. "לפי הזמנה"

כאן אנחנו עושים צעד נוסף לכיוון עצמאות: במודל זה מאפשרים לתלמידים, בנוסף ללמידה שמוצעת להם בבית הספר – גם לבחור קורסים מקוונים הניתנים במלואם על ידי גורם חיצוני. זה יכול להיות מורה מבית ספר אחר המלמד/ת תלמידים ממספר בתי ספר בעיר או במחוז, או קורס MOOC שניתן על ידי אוניברסיטה, מכללה או גורם עסקי בארץ או בחו"ל.

7. וירטואלי מועשר

במודל אחרון זה התלמידים לומדים את מרבית השיעורים שלהם באופן מקוון, בדרך כלל מהבית, ושם נעשית עיקר הלמידה (בשונה מכיתה הפוכה שבה ההקניה נעשית בבית והתרגול נעשה בבית הספר).

ילדים עדיין מגיעים לבית הספר, אך בדרך כלל רק ליומיים בשבוע או פחות, ובעיקר לצורך תחזוקת קשרים חברתיים וליווי רגשי. המורים הופכים עתה למעין מאמנים אישיים, שעוקבים אחר התקדמות הלמידה ועוזרים לתלמידים לתכנן את המשך צעדיהם ולקבוע יעדים להמשך השבוע. מורים כמעט ולא משמשים "מרצים" כבעבר (ומקצוע ההוראה הופך כך לקרוב יותר למשמעות של הורות מאשר למשמעות של מתן הוראות…).

לסיכום
הרעיון החוזר בכל המודלים, הוא שהלמידה בימינו חייבת להיות הרבה יותר דינמית, מותאמת אישית וגמישה, ולשלב כל הזמן בין למידה מתוקשבת למפגשים פנים-אל-פנים. ככל שנתנסה בכך בימים שבהם מותר לנו להיפגש, כך נוכל לתפקד טוב יותר בימים שבהם נידרש לתמרן בלמידה מהבית.

בימים שבהם ניתן להגיע לבית הספר, הם ממליצים להתנסות ברוטציה בתחנות, רוטציית מעבדה, ו-כיתה הפוכה. אלו מודלים פשוטים יחסית שקל ליישם כמעט בכל בית ספר.

בימים שבהם לא ניתן להגיע למבנה הפיזי, או שניתן לעשות זאת רק לזמן קצר, הם מציעים לבחור מבין המודלים ההרפתקניים יותר. גם אם לא הכול ילך חלק על ההתחלה, זה משהו ששווה להשקיע בלמידה שלו.

כאמור, באתר המקורי יש סרטון מדגים לכל אחד מהמודלים. אחרי שהבנתם את הרעיון, ממש כדאי לבקר שם.

והעיקר – מומלץ בחום לכל השותפים לחשוב איך הם יכולים לעזור למורים ולתלמידים בתקופה המבלבלת הזו, ולא להילחץ מה"חומר" שכביכול הולך לאיבוד. השיעור שאנחנו עוברים עכשיו בהתמודדות עם שינויים תכופים, הוא שיעור חשוב הרבה יותר!

גם אם נאט קצת את הקצב ונלמד השנה רק חצי ממה שאנחנו מלמדים בדרך כלל, שום אסון לא יקרה! הרי בינינו, אין איזה סכום קסום של "חומר", שאם נלמד פחות ממנו – נחטא לתלמידי תשפ"א באופן בלתי הפיך.

ואם אתם מנהלי ומנהלות בתי ספר: כדאי לכם להיכנס לאתר עצמו ולהיעזר בו לתכנון הלמידה בשנה הקרובה. לחיצה על כל צבע בגלגל הצבעוני הזה תלווה אתכם צעד צעד בדרך לשם…

עקבו אחריי גם בפייסבוק

ארכיון די לחינוך

מדמיינים את ספטמבר

קישור לוובינר שבו התארחתי אצל נאוה לוי מאתר Lergo ודיברנו על למידה היברידית, חינוך ביתי ועוד

כתיבת תגובה