חזרה לשגרה בחינוך: האם נהיה קוביות לגו או בובת נחום תקום?

האתגר הגדול של מערכת החינוך מתחיל עכ-שיו!

האם נחזור מעוצר הקורונה כמו בובת נחום תקום שמשכיבים אותה על הצד לפרק זמן מסוים, אבל ברגע שמשחררים את האחיזה היא חוזרת בדיוק למצב הקודם והכול ממשיך כרגיל?

תמונה: Chenspec

או שאולי נגלה שבתי הספר, הגנים והמוסדות האקדמיים שלנו היו בנויים מלכתחילה מקוביות לגו צבעוניות, מודולריות ועמידות – ושגם אחרי שפירקו את המבנים שבהם הקוביות הללו היו מאורגנות עד כה, אפשר בעצם לבנות מהן כל כך הרבה דברים יפים אחרים!

ואולי נגלה שהדבר הכי טוב שקורה עכשיו, הוא שאף אחד לא רוצה לקחת על עצמו את תיק החינוך. אני חוזרת: אף אחד! לא רוצה! את המשרד עם התקציב השני בגודלו אחרי משרד הביטחון. ו-זה נפלא! השטח יכול להמשיך לבנות בקוביות כמו שעשה מאז תחילת המשבר!

Lifelong Kindergarten

פרופ' מיץ' רזניק מה-Media Lab של MIT, ממליץ בספר שלו Lifelong Kindergarten לעבור למערכת חינוך שתהיה דומה יותר בעקרונות שלה ל-גן ילדים לאורך כל החיים. זאת בעזרת התמקדות בארבעה P שמייצגים את מאפייני הלמידה הטבעית בגן הילדים:

  • Projects – פרויקטים: למידה מעמיקה סביב פתרון בעיות חיים אמיתיות
  • Passion – תשוקה: למידה רלוונטית המתבססת על מוטיבציה פנימית של הלומד/ת ותחומי העניין של כל אחד ואחת
  • Peers – עמיתים: למידה בצוותים תוך שיתופי פעולה, שיח ער, ומגוון אינטראקציות רב-גיליות
  • Play – משחק: למידה פעילה שנותנת הרבה יותר מקום למשחק חופשי, הנאה, לגיטימציה לטעויות והתנסויות חוזרות ונשנות

אגב, תמיד חלמתם ללמוד במוסד אקדמי אמריקאי מכובד ובעל שם? יש קורס מקוון וחינמי של MIT שמבוסס על הספר המצוין הזה, ומאפשר לכם ללמוד לבד או עם עוד אלפי אנשים בעולם – בעיקר תוך צפייה בסרטונים קצרים ומלאי השראה:

Learning Creative Learning – אני ממש ממליצה! (ויש כתוביות בעברית כמעט לכל הסרטונים)

הגעגועים לנורמליות הם עניין מתעתע

רגע לפני שמשחררים את הקפיץ וכולנו חוזרים לאותו מודל בית ספרי שקודם לא היינו כל כך מרוצים ממנו – נוכחות חובה אחידה בכל גיל, מדידת תפוקות שרירותיות לפי שעה, עודף מיותר של ציונים ומבחנים, בגרויות, כיתות עמוסות שבהן כולם לומדים באותו קצב את אותו הדבר באותה השיטה, ריצה אחרי הזנב של עצמנו וכו'… אולי ניקח נשימה עמוקה (בבית, בלי מסכה), ונחשוב מה אנחנו רוצים לבנות מקוביות הלגו שלנו.

Photo by Xavi Cabrera on Unsplash

למען האמת, אין מה למהר. כל מי שמחזיק קוביות לגו בבית יודע עד כמה הן עמידות ואמינות. הן ישמשו היטב גם את הנכדים שלנו! אבל כל דור בונה מהן משהו אחר, וזו השעה שלנו – כל צוות מורות, כל אגף חינוך ברשות מקומית, כל קהילת הורים-תלמידים-מורים – להתחיל לבנות מהקוביות שלנו משהו חדש.

האטה בחינוך

בהזדמנות זו אני רוצה לשתף אתכם גם ביוזמה חדשה שאני שותפה לה בימים אלו – פורום האטה בחינוך: אחרי כמה שנים טובות של חיקוי עולם ההיי-טק ודיבור על האקתונים חינוכיים, הטמעת שפת היזמות וחיפוש אחר מאיצים למיניהם, התעוררה במקביל אצל מספר נשות חינוך המחשבה לבדוק את נושא ההאטה בחינוך (בהשראת תנועת ההאטה – Slow). אז הקמנו פורום חשיבה והתחלנו להיפגש כדי להחליף רעיונות.

אם מישהו מקוראי וקוראות הבלוג מתעניינ/ת – מפגש זום ראשון כבר התקיים ומפגש נוסף מתוכנן ל-2.6 בשעות הערב. כדאי לעקוב אחרי הפרסומים בדף הפייסבוק של הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, וכמובן שאני אעדכן גם בפייסבוק הפרטי שלי אז אתם כרגיל מוזמנים לעקוב ולהתחבר.

עקבו אחריי גם בפייסבוק

עוד על מערכת החינוך בזמן הקורונה

Photo by Amélie Mourichon on Unsplash

כתיבת תגובה