למה לא קניתי לעצמי מתנה לחג

הבחירה באורח חיים מינימליסטי מובילה מן הסתם לשינוי התנהגותי. הסממן הראשון שלו הוא בדרך כלל Decluttering – צמצום מספר החפצים שישנם ברשותנו וארגון האי-סדר בסביבה המיידית שלנו.
מבטיחה לכתוב על זה בקרוב.

הצעד המתבקש להשלמת המהלך הוא לקנות פחות. כי אם כבר סידרנו את הארונות, תרמנו את מה שאנחנו לא צריכים וזרקנו פריטים ישנים ומיותרים – מה הרווחנו אם מיד נצא שוב לקניות ונמלא את המקום שהתפנה?

לכן מינימליסטים נוטים להפחית משמעותית את הצריכה וחושבים על כל פריט חדש פעמיים, שלוש ואפילו יותר, לפני שהם מחליטים לרכוש אותו.

בינינו, רוב הסבים והסבתות שלנו היו מינימליסטים פשוט בגלל שהם חיו בתקופה שבה לרוב האנשים לא היה כסף מיותר (חשבתם פעם על הקרבה הלשונית בין מותרות ל-מיותרות?). אבל במעבר מתקופת הצנע לתקופת השפע, מי שחושב פעמיים לפני שהוא קונה משהו הוא או עני או מינימליסט מבחירה… עולם מוזר.

הדרך הקלה ביותר לעשות את זה היא פשוט לא לצאת לשופינג. כלומר לא ללכת למסעות בקניון שהמטרה שלהם היא סתם הסתובבות בחנויות ללא מטרה מוגדרת.

כשכבר כן מחליטים לצאת לקניות – כי הרי גם מינימליסטית צריכה (ורוצה!) מדי פעם לקנות בגד, ספר או חפץ אחר – יש כמה עקרונות שחוזרים ברוב הבלוגים שקראתי:

1. איכות עדיפה על כמות! עדיף לקנות בגד קצת יקר יותר שיחזיק מעמד מספר שנים, במקום פריט זול שייראה רע אחרי כביסות ספורות.

2. להיצמד לרשימה שהכנו בבית ולא לרכוש סתם דברים מזדמנים שאנחנו לא באמת צריכים. בעיקר אם הם מוצעים במבצע חד-פעמי ממש ליד הקופות…

3. לא תמיד כדאי לקנות 3 ב-100. אולי הפריט האחד שרציתי עולה כך כמה שקלים פחות, אבל אני עדיין צריכה רק אחד ממנו! בשביל מה להביא הביתה את השניים הנוספים?

4. ספרים דיגיטליים עולים פחות וגם תופסים הרבה פחות מקום על המדף. כדאי להתרגל לזה.

5. החנויות האלה שיש בהן סטוקים של חפצים חמודים שאף אחד לא באמת צריך אבל אם נכנסת בטוח שתצאי עם 10-5 פריטים ממש מתוקים שאין לך מושג למה הכנסת אותם לסל בכלל? אל תיכנסי אליהן… או לפחות — נסי להיכנס פחות.

השורה התחתונה של כל זה, והחוט המקשר בין כל הטיפים והעצות שקראתי בנושא: לא להכניס הביתה שום דבר חדש, אלא אם כן אנחנו חושבים שהוא ממש נחוץ לנו או שאנחנו מאוד אוהבים אותו ועשינו בחירה מושכלת להכניס אותו לחיים שלנו. שתהיה שנה טובה!

מתעניינים במינימליזם?

קראו עוד על הנושא כאן: מינימליסטית בקטנה

4 תגובות הוסף תגובה

  1. csivan2017 הגיב:

    "מי שחושב פעמיים לפני שהוא קונה משהו הוא או עני או מינימליסט מבחירה".
    אני, ככה אני באמצע.
    מצד אחד, אני קונה מעט, רק מה שאני או בני הבית צריכים. זה נובע מהחינוך שקיבלנו שנינו, וגם מהעובדה שאפילו בתקופת השפע המשאבים שלנו עדיין מוגבלים. וגם, אנחנו מעדיפים להוציא כסף על חוויות מאשר על חפצים.
    יש לנו בבית הרבה ספרים, אוספים שלו, שלי ושל היורש, שאנחנו אוהבים שיש לנו בבית (אגב Decluttering). אבל מלבד ספרי אמנות וספרות מקצועית של בן הזוג, הפסקנו לגמרי לקנות ספרים. לאחרונה הבנתי שאם כבר לקרוא, נכון יותר לקרוא דיגיטלי מאשר מודפס, גם מבחינה אקולוגית שהיא משמעותית מאוד עבורנו, ואנחנו גם מאזינים לספרים. בגדים צריך וגם רוצים לפעמים, אבל אני חושבת המון עד שקונה משהו. חפצים אחרים, חפצי נוי וכו', אני כמעט לא קונה. יש לנו מספיק.
    מצד אחר, הספות שלנו כבר ממש זקוקות לרענון. את הכסף שהיו עולות ספות חדשות העדפנו הקיץ להשקיע בטיול.

    אהבתי

    1. anatshapira הגיב:

      תודה, חן. להשקיע בחוויות ולא בחפצים – נראה לי שזה בדיוק העניין… שנה טובה!

      Liked by 1 person

  2. hagitnovak הגיב:

    מקסים. אהבתי.
    שתהיה שנה טובה ומיטיבה. עם פחות דברים שאפשר להחזיק בבית והרבה יותר שאפשר לשמור בלב.

    אהבתי

    1. anatshapira הגיב:

      שנה טובה, חגית יקרה!!

      אהבתי

כתיבת תגובה